Новини

Європейські моделі е-врядування підвищать прозорість та ефективність української держави

1 липня 2014 р., Київ: Події в Україні взимку 2013-2014 років і наступні зміни у системі державного урядування сприяли появі потужного запиту суспільства на підзвітність та прозорість уряду на всіх рівнях. Проактивна позиція багатьох громадян є свідченням їхньої готовності долучатися до процесу прийняття рішень та приділяти свій час та зусилля для вироблення спільних рішень щодо нагальних суспільних проблем. Питання електронних послуг, «інформації на кінчиках пальців», спроможності оперувати відкритими даними перебувають на порядку денному нової системи урядування в Україні.

 
 
Круглий стіл, організований Віце-прем'єр-міністром - Міністром регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України за підтримки ПРООН був присвячений темі «Європейська модель е-врядування для України». Метою круглого столу було прискорити процес реформування у сфері е-врядування та підтвердити політичну готовність сприяти систематичному та значущому прогресу у сфері е-врядування в країні.
 
Зусилля України щодо розвитку електронного уряду та підвищення рівня використання комп'ютерних технологій у різних сферах у країні розпочалися в 90-х роках, коли було ухвалено ряд важливих нормативних документів для розвитку сфери е-врядування. Протягом багатьох років поняття «інформатизація» було скоріше модним словом із незначним прогресом у цій сфері, без систематичного та далекоглядного підходу до розвитку сфери до 2009-2010 років, коли було здійснено перші практичні спроби впровадження е-врядування. Навесні 2010 року було започатковано Національний центр е-врядування, підпорядкований Державному агентству з питань науки, інновацій та інформатизації України. Того ж року систематичні плани щодо розвитку е-уряду та систем е-врядування в масштабах країни були сформульовані в Концепції розвитку е-врядування до 2015 року. На жаль, відповідна реформа, що лежала в основі Концепції, практично зайшла в глухий кут через відсутність комплексної Державної програми розвитку е-врядування та е-демократії і відсутність систематичного фінансування на її впровадження. У той же час, статус Національного центру е-врядування мав би бути значно підвищений, аби центр мав повноваження координувати роботу різних урядових установ у рамках Кабінету Міністрів України.

Брак уваги до сфери стратегічної важливості призвів до неминучих результатів, і на національному рівні розвиток е-врядування був непомітним та незначним. У Дослідженні ООН щодо е-врядування – 2014, Україна посіла 87 місце, поруч із такими країнами-сусідами в рейтингу, як Албанія, Фіджі та Ель-Сальвадор (список очолює Південна Корея). Порівняно із 2010 р., Україна втратила 30 позицій у світовому рейтингу, що не є дивним з огляду на високий динамізм розвитку сфери. В Україні сповільнився прогрес у наданні електронних послуг громадянам, зокрема вразливим групам та незахищеним верствам населення (з індексу 0.4248 в 2012 до 0.2677 в 2014 р.), продемонструвала обмежене зростання проникнення широкосмугового Інтернету (показник становить 33%), неефективне використання потенціалу мобільного зв'язку (130 абонентів на 100 осіб). Також, ця не дуже успішна картина доповнюється погіршенням індексу людського розвитку, спричиненого цифровим розривом, тобто економічною та соціальною нерівністю в доступі до або знаннях про інформаційно-комунікаційні технології.

З метою запобігання зволіканню країни в розвитку е-врядування, ПРООН в Україні за останнє десятиріччя надавала підтримку далекоглядним агентам змін, в основному на місцевому рівні, для запровадження інновацій та посилення на основі місцевих досягнень глобального галузевого мислення. Протягом останніх кількох років, незважаючи на відсутність прогресу на національному рівні, в Україні впроваджуються вражаючі ініціативи на рівні міст та регіонів. Міські ради-партнери ПРООН запровадили електронний документообіг з метою підвищення ефективності своєї діяльності, розробили онлайн сервіси для громадян, створили центри надання адміністративних послуг за принципом єдиного вікна з електронними терміналами для самообслуговування. Але настав час для подальшого розвитку цієї сфери і зазначені досягнення можуть стати практичним натхненням для подальших дій.
 
На національному рівні ПРООН інвестувала в підтримку платформ для участі, спілкування та ознайомлення з розробками в сфері е-врядування. Так, наприклад, програма підтримала створення та запуск Національного веб-порталу Ініціативи «Партнерство Відкритий Уряд» (ПВУ) як ключового онлайн ресурсу в ході впровадження в Україні ініціативи ПВУ, спрямованої на покращення публічних послуг, підвищення прозорості та доброчесності державного управління. У 2013 році за підтримки ПРООН було створено Національний портал з управління знань «Ми розвиваємо е-врядування» Асоціацією органів місцевого самоврядування «Міста електронного врядування», Національним центром е-врядування, створеним на базі Державного агентства з питань науки, інновацій та інформатизації України та Національною академією державного управління. Портал був розроблений як єдина платформа для збору, зберігання та розповсюдження знань і кращих практик у сфері е-врядування, як механізм для формування політики, інструментів для моніторингу та оцінки впровадження е-врядування. Водночас, за відсутності структурних змін на національному рівні, підтримка та використання обох інструментів, в основному, відбувається на регіональному рівні.

Коли у 2014 році в Україні розпочалася хвиля трансформаційних змін, е-врядування та е-демократія знову починають відігравати важливе місце у пакеті негайних реформ уряду та громадянського суспільства. У червні цього року було прийняте рішення Уряду щодо заснування агенції, уповноваженої розробляти та впроваджувати е-врядування в Україні за підтримки Віце-Прем'єр-Міністра – тобто агенції достатньо високого рівня, яка зможе забезпечувати координацію з іншими державними органами та установами в Кабінеті Міністрів. До цього, дана робота була ініційована робочою групою під керівництвом Віце-Прем'єр-Міністра - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України з метою здійснити критичну оцінку існуючих розробок у цій сфері, максимально скористатися попереднім позитивним досвідом та далі просувати цифровий порядок денний для України, включаючи пакет необхідних нормативних актів та програмних документів для введення в дію цифрових перетворень.

Саме у цей час підвищеною зацікавленості темою ПРООН надала підтримку як відповідній робочій групі – новоствореній секції громадської ініціативи Реанімаційний пакет реформ, присвяченій електронному урядуванню, а також ряду ініціатив щодо навчання та обміну досвідом для стимулювання потоків інформації та вироблення нових ідей і підходів розвитку теми. Один із таких заходів – круглий стіл «Європейська модель електронного урядування в Україні" – відбувся 1 липня, об'єднавши понад 80 представників органів державної влади, громадських організацій, аналітичних центрів, наукових кіл та міжнародних експертів.

Володимир Гройсман, Віце-Прем'єр-Міністр, Міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, відкриваючи зустріч, поінформував її учасників та учасниць про зусилля Уряду України щодо прискорення реформи галузі. Він зауважив, що місяць тому було зроблено важливий крок щодо реорганізації Державного агентства з питань науки, інновації та інформатизації та створення нової агенції, відповідальної за розвиток галузі. Діяльність нового органу координуватиметься безпосередньо Кабінетом Міністрів України під безпосереднім керівництвом Віце-Прем'єр-Міністра. Разом із членами відповідної робочої групи при Віце-Прем'єр-Міністрові, дана інституція розроблятиме та впроваджуватиме негайні кроки щодо відродження сфери е-урядування. Ключові уроки, винесені з досвіду інших країн регіону, звичайно, слугуватимуть джерелом натхнення в її діяльності.

У ході дискусії, Сіім Сіккут, державний радник зі стратегії ІКТ (Уряд Естонії), Стела Мокан, виконавчий директор Центру електронного управління (Республіка Молдова) та Маріуш Пшибишевський, радник міністра, керівник департаменту інформатизації Міністерства управління і цифризації Польщі представили досвід своїх країн на шляху впровадження реформ.

У своєму вітальному слові Ініта Пауловіча, Заступниця Постійного Представника ПРООН, наголосила на важливості компоненту реформи, орієнтованому на громадян: "На перший погляд може видаватися, що електронний уряд і електронне врядування стосуються питань інфраструктури, конкретних знань або програмного забезпечення, - зазначила вона. - Хоча, по суті, мова йде про людей, оскільки це є інструмент, який може допомогти наблизити уряд до громадян, зробити структури і моделі управління більш прозорими і менш корумпованими, а також зручними й доступними для людей. Для того, щоб все це відбулося і було досягнуто справжнього прогресу, не слід ігнорувати знання громадян або, як їх тепер називають «громадян-експертів»: ті, хто насправді користується вашими послугами, механізмами та ідеями. Ось чому через свої проекти у регіонах та в окремих країнах ПРООН підтримує різноманітні ініціативи ко-дизайну, соціальних інновацій та реформи публічного сектору, орієнтовані на громадян".

Круглий стіл завершився експертною дискусією щодо розгляду рекомендацій та пропозицій стосовно національної політики у сфері е-врядування, що має бути розроблена та впроваджена у співпраці з різними зацікавленими сторонами. Очікується, що члени робочої групи при Віце-Прем'єр-Міністрові зберуть необхідну інформацію для розробки «Зеленої книги політики», впровадження якої допоможе зробити публічні послуги в Україні більш ефективними, прозорими та зручними для громадян у цифровому світі.