Новини

Законопроект щодо відкритих даних внесений Президентом на розгляд до парламенту

Демократичний контроль над органами влади, боротьба з корупцією, участь громадян у процесі прийняття рішень, покращені адміністративні послуги та корисні інструменти - все це стало ще на крок ближче для українців. 19 лютого законопроект, який вводить поняття відкритих даних в українську законодавчу систему, був внесений Президентом на розгляд до парламенту завдяки підтримці ПРООН.

 
Коли ви дивитеся зранку на свій смартфон, щоб дізнатися, чи холодно на вулиці, чи потрібно взяти парасольку, ви використовуєте відкриті метеорологічні дані. По дорозі на роботу, дивлячись на GPS-навігатор, ви можете уникнути затори завдяки відкритим даним про скупчення автомобілів на дорогах. Якщо ви користуєтесь громадським транспортом і відкриваєте на своєму телефоні додаток, що дозволяє визначити, коли прибуває наступний поїзд метро, ви використовуєте відкриті дані розкладу. Дивлячись на створений користувачами додаток Open Street Map, ви можете знайти потрібний шлях у сотнях міст по всьому світу завдяки краудсорсинговим картографічним відкритим даним.
 
20150220 1Усі ці програми і корисні ресурси вже є в житті українців. Тим не менш, багато хто навіть не знає, що те, до чого вони настільки звикли, насправді є відкритими наборами даних, які роблять їх щоденне життя набагато простішим. Тепер, не тільки ці, але й багато інших наборів даних можуть стати відкритими для використання в некомерційних та комерційних секторах, якщо правова ініціатива Реанімаційного Пакету Реформ (РПР) за підтримки ПРООН та Адміністрації Президента пройде через парламент.
 
Законопроект 2171 у формі комплексу поправок до існуючого Закону «Про доступ до інформації» піднімає існуючі правила щодо прозорості на абсолютно новий рівень. Раніше громадяни мали б подати офіційний запит на отримання інформації. Поява відкритих даних і принцип "цифровий за замовчуванням" усувають цю необхідність у багатьох областях. Подача запиту на отримання інформації з надією, що державна установа надасть вам відповідь, сподіваючись, що це буде дійсно та інформація, яка вам потрібна, і що ви не отримаєте відповідь, що інформація призначена тільки для внутрішнього використання, може стати практикою минулого дня. Тепер, замість реактивного (за запитом громадянина чи юридичної особи) на перший план виходить принцип ініціативного розкриття інформації. Державним установам та органам буде запропоновано сформувати дані щодо своєї статистики, контактів, продукції, продуктивності, фінансових показників і багатьох інших питань у відкриті бази даних (структуровані файли, які містять дані) і завантажити їх в центральний репозитарій. Такий пілотний репозитарій був створений ГО Social Boost на початку 2014 року за сприяння Microsoft Україна і в цей час знаходиться на http://data.gov.ua для відкритого тестування зі 100 першими пілотними наборами даних.
 
Які дані Україна повинна відкрити в першу чергу? Хартія відкритих даних G-8 розкриває що ці пріоритетні набори даних можуть включати в себе. Топ-лист даних включає: комерційні регістри, статистичні дані про злочинність і безпеку, погода, сільське господарство, лісове господарство, рибальство і полювання, списки шкіл та інших навчальних закладів, рейтинг шкіл, рівні забруднення навколишнього середовища і споживання енергії, місцевий і національний бюджети (план і витрати), топографія, поштові індекси, національні і місцеві карти, урядові контактні пункти, результати виборів, законодавство і статут, заробітна плата, подарунки чиновникам, національна статистика, дані перепису населення, інфраструктура , рівень доходів, здоров'я і навичок населення, розклад громадського транспорту, точки доступу до бездротових мереж та широкосмугового Інтернету та багато іншого. Коли набори даних відкриються згідно до нового законодавства і постанов Кабінету Міністрів, які регулюють, коли, скільки наборів даних і в якому форматі вони мають бути опубліковані в національному масштабі, вигоди для національної економіки можуть матеріалізуватися, коли додана вартість до програмного забезпечення і послуг на основі на відкритих даних буде згенерована. Оцінки Варшавського Інституту економічних досліджень стверджують, що великі і відкриті дані можуть згенерувати до 206 мільярдів євро ВВП в країнах ЄС-28 до 2020 року, якщо рівні зростання будуть витримані. Може це стане підсилювачем української економіки?
 
Крім введення поняття відкритих даних і опису загальних вимог для публікації наборів даних для безкоштовного використання, повторного використання і перерозподілу, правила також передбачають настільки необхідні гарантії, які супроводжують будь-яку ініціативу відкритих даних. Так, наприклад, законодавство передбачає анонімізацію будь-яких даних, які були опубліковані у вигляді відкритого набору даних. Крім того, законопроект вносить зміни до інших чинних законів, щоб зробити прямі посилання на необхідну публікацію низки даних у вигляді відкритих даних. Таким чином, відкриті набори даних повинні включати реєстри НГО та ВНЗ, інфобазу про ринок цінних паперів, генплани і плани територій, держреєстр телерадіоорганізацій, реєстр об'єктів державної власності тощо.
 
У разі прийняття, закон надасть Кабінету Міністрів право приймати технічні правила, що передбачають які технічні формати будуть використовуватися при публікації відкритих даних відповідно до найкращих світових практик, які державним органам в першу чергу буде доручено підготувати, опублікувати і контролювати якість опублікованих даних. У такому разі, перші тестові набори даних на http://data.gov.ua будуть витіснені великою партією оновлень і додаткових файлів. Введення універсального рішення для відкритих даних, таких як Національний портал відкритих даних, як правило є потужним стимулом для фізичних осіб, неурядових організацій та комерційних компаній для побудови послуг на основі наявних даних. Таким чином, портал США на цей момент часу має 138200 наборів даних, Великобританія може похвалитися 23500 наборами даних та сусідня Молдова вже опублікувала 794 наборів даних протягом двох років після запуску свого порталу.
 
Законопроект про відкриті дані був розроблений фахівцями Адміністрації Президента в рамках співпраці з ініціативною групою РПР, що, у свою чергу, працювала над законопроектом за сприяння ПРООН і внесла його в пакет ініціатив "Цифрова Україна". "Має бути створений цифровий формат, як це зроблено у більшості країн світу, коли ви можете отримувати дані в електронному вигляді, і аналітики можуть з ними працювати. Це дозволяє порівнювати, аналізувати і бути прозорим. А влада повинна бути прозорою", - зазначив Дмитро Шимків, заступник голови Адміністрації Президента України і колишній генеральний директор Microsoft Україна.
 
Використання відкритих, добре структурованих і вільних даних на користь суспільства і розвитку національних ІТ-бізнесу та стартапів може бути реальністю, як тільки закон буде прийнятий і відповідні технічні вимоги узгоджені з Кабінетом Міністрів. Якщо все піде за планом, то ви не тільки зможете продовжувати використовувати свої улюблені програми, але і бути в змозі продовжувати відбір кращих університетів для ваших дітей або кращих шкіл, які мають найвищі результати тестів з математики чи іноземних мов. Також ви зможете визначити найшвидший спосіб як дістатися на громадському транспорті до найближчої аптеки, яка має найдешевший препарат, а також паралельно мати змогу визначити, чи слід одягти пальто для вашої поїздки і чи встигнете ви відправити певний лист в найближчому поштовому відділенні, в тому числі дізнатися про ціну марок, які вам потрібні. З якісними і дійсно відкритими даними немає жодних меж вашій уяві!